New York med Jens 2017

Jens och jag var i New York sommaren 2017.
Jag använde några av de pengar jag har fått i arvsförskott av min mamma.
Hotellet bokade jag redan på hösten 2016.
Hotell kan man ju alltid avbeställa – så det kändes lite som en dröm.
I januari när Jens var här på sin julledighet köpte jag flygbiljetterna och då var det plötsligt på riktigt. Spännande.
Jag har varit i New York två gånger tidigare med jobbet men det var i januari månad båda gångerna och det var rätt så kort tid varje gång.
Jag tyckte mycket om New York.  Man kan gå runt – vilket jag gillar. Breda trottoarer med gott om plats.

Nu skulle vi dit i juni och strax efter midsommar reste vi.
Det visade sig att det var rätt så varmt – men det gick bra att ta sig runt ändå.
Det var bara en dag det var kvavt och då åkte vi båt.
Vi bodde väldigt centralt i Midtown – väldigt nära Broadway-kvarteren och också väldigt nära Central Park.

En kväll gick vi till Rockefeller Center

Första dagen tog vi oss till Central Park och ända fram till Guggenheim, där vi tittade på utställningen. Det var bl.a. några fina tavlor av Chagall och Jens studerade också konsten med intresse – jag minns att han tyckte att Kandinsky var intressant. Guggenheim är  inte större än att man mäktar med att se det som finns och byggnaden i sig är fascinerande.

Det var också skönt bara att gå runt i Central park – lyssna på klassisk musik som spelades från en scen eller sitta på en bänk och titta på folk i parken. Det var examenstider så många var där för att fira och fotografera.

På väg till Guggenheim passerade vi H C. Andersen som har en fin plats vid en liten sjö i Central Park.

H.C. Andersen i Central Park

Dag två tog vi Hop on och Hop off  buss till nedre Manhattan.
Det var en bra Guide på bussen och vi fick reda på en del om New Yorks historia.

På nedre Manhattan gick vi en fin promenad längs med Hudsonfloden och åt på en trevlig restaurang på vägen.

En minnesstaty i Battery Park City

Därefter tog vi båten ut till Frihetsgudinnan.

Roligt att se nedre Manhattan från en båt.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det var även fint att vara ute vid frihetsgudinnan. Fascinerande.

Det var dock krångel med bussen tillbaka till Midtown och vi var trötta och hungriga när vi kom till hotellet.
Jens föreslog att vi skulle äta på hotellet, där de hade en speciell hamburgare med något japanskt kött. Det var gott – och skönt att göra det lite enkelt för sig.

Dag tre gick vi till Rockefeller Centers Top of the Rock med fin utsikt över Manhattan.
Vi fotograferades också sittande på vad som skulle föreställa en bjälke – likt den berömda bilden med arbetarna som äter lunch.

Top of the Rock NYC-TOR-Mezzanine Level-id195170993

Top of the Rock NYC-TOR-Mezzanine Level-id195170992

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Utsikten från Top of the Rock …

Därefter gick vi till FN huset – en fin promenad genom en annan del av New York. Jens visade vägen … det kändes bra. På vägen hem mot hotellet åt vi pizzaslides.

Dag fyra var vi på Naturhistoriska museet. Det var intressant eftersom de hade byggt upp fina miljöer kring djuren. Finare än Naturhistoriska museet i London tycker jag det var.

Vi avslutade dagen vid Strawberry Fields – minnesmärket för John Lennon i Central Park.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Strawberry Fields – minnesmärket för John Lennon i Central Park.

Vi gick också förbi Dakota, byggnaden där Yoko Ono fortfarande bor

Vi hade en dag där vi åkte båt runt halva Manhattan. Det var en bra Guide som berättade om det vi såg på vägen. Han tipsade också om Hells Kitchen som ett område med många bra restauranger. Vi åt sedan i detta område varje kväll. Mycket trevligt.

På väg hem från båten till hotellet fikade vi på ett mysigt litet café. Det började regna och det passade bra med en fika då.

En kväll såg vi Chicago på Broadway.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag blev mycket förtjust i en av huvudrollsinnehavarna. Hon var så bra – både på att dansa, sjunga och agera. Riktigt bra var hon. Roligt med en sådan positiv överraskning.
Det var också roligt att se själva inredningen på teatern – inte minst hur scenen var uppbyggd. Det var inte mycket plats och all yta utnyttjades.
Det var en riktigt rolig upplevelse.

Sista dagen började vi med att äta frukost i Central Park. Frukosten köptes på ett lyxigt café nära Columbus Circle.
Efter frukosten gick vi mot Lincoln Center där vi satt i skuggan och njöt av tystnaden. Det var tidigt på förmiddagen och inte mycket folk där och vi gick runt och tittade på omgivningen.

En lugn stund i skuggan

Vi fortsatte sedan vår vandring genom Upper West Side …

och kom så småningom till stigen som går utefter Hudsonfloden. Det var riktigt fint där.
Folk cyklade, sprang eller promenerade. Det fanns ställen med fåtöljer där man kunde koppla av – sitta och läsa t.ex. Och bänkar där man kunde ta en paus och njuta av utsikten. Ett riktigt folkliv var det här.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
En skön promenad längs med Hudsonfloden

En äldre kvinna visade Jens och mig några gäss med ungar. Jag antar att det har funnits en tid där det inte så fanns mycket djurliv i Hudsonfloden.  Jag tror att det var det hon försökte berätta.

Det var otroligt skönt att gå där utefter vattnet och Jens och jag följde stigen fram tills vi var i nivå med vårt hotell. 54 #Street.
Middag åt vi i Hells Kitchen på en italiensk restaurang.